Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Doteď mě štve, že jsem minulý rok tuto sérii nedotáhl do konce skončil někde v polovině. Letos to snad dám do finiše. Motivací mi budiž fakt, že vyšlo opravdu hodně skvělé hudby, kterou by byl hřích nezmínit. Takže jako obvykle. Blíží se polovina roku, máme už odstup od roku 2022. Pojďme bilancovat! První díl pravidelného seriálu začínáme hudbou, která má nějaký vztah k punku, hardcoru, bahnu a garážím.
EXUDE - Cognitive War
Metalem říznutá hardcorová dvacetiminutovka, která navazuje na devadesátkové klasiky žánru. Většina skladeb v houpavých středních tempech. Parádní řezavý zvuk. Tady se střílí ostrýma. Nejlepší skladba? Rozhodně “Palcát”, a to díky českému textu a hostujícímu Principálovi z Pusteeku, jehož hlas vám dá přímou ránu na solar. Do budoucna bych prosil méně generičnosti a více nápadů, které odliší jednotlivé skladby. Jo a coverart by měl dostat nějakou cenu. Ikonický.
Trojka hardcorových šrapnelů a intro. Písničky pod dvě minuty. Energie, co ti odpálí dekl. Texty stejně roztomilý a lepkavý jako obal tohodle EP. Pravověrný riffový hardcore s punkovou přímočarostí i melodickou hitovostí. U mikrofonu orangutan ve výletním kloboučku, který štěká i kníká současně. Obojí ale dělá drze. Jeho hlas vás sere, ale milujete to. Je to James Cole hardcorový scény. Klipovka “ViBE” je jedna z nejpovedenějších skladeb žánru z minulého roku. Stříká z toho radost a oddanost stylu. Nádavkem dva povedený featy. Vyšlo minulý rok v rámci hardcoru lepší EP? Za mě ne.
Jsou dva a jsou z Plzně. Smrdí z toho garáž, konopí, trochu jižanská vyprahlost a lehce taky MOTORHEAD. Škatule, ve které najdeš upřímný rokenrolový lauf a trochu tupý punkový dezolátismus. Poctivé riffíky, funkční a přímočaře jedoucí rytmika a sípavý chraplák opečovávaný každý den minimálně kartáčem červených Marlborek. S takovým hlasem se nerodíš, na tom musíš poctivě makat. Dvě skladby v češtině. Jako hodně kapel tvrdí, že jejich texty inspiruje život. Tak mi to nedá a zacituju z textů jednoho hitu: “Tak mi ho vyhoň, když máš krámy”. A ne. Víc textu v té písničce není. Jo, vlastně je tam ještě zvolání “Jóoooóo” a “Ty cuchto”. Ale jinak to jsou milí lidé. A nějaký neduhy? No jasně, chybí tomu basa. To u takový hudby neochčiješ ani přebasovanou kytarou ani tučnějším kopákem.
Bahenní lázně, co se do Prahy přelily z východního břehu řeky Moravy. Pokud byste v naší kotlině hledali ten nejhrubší sludge metalový buldozer, je to právě tato osmnáctiminutová deska. RATO TRISTE svůj eponymní kus založili jen na čtyřech skladbách. Většinově se opírají o umolousané jednokytarové hlomozící riffy, noisové experimenty a brutální vokál. Místy zní jako zpomalení FULL OF HELL. Kompozice „Přízraky“ velmi výrazně uhýbá někam ke scénickému poloakustickému vybrnkávání na volné struny, pod kterými zlomyslně vrčí kytarová vazba. Nad touto kulisou betonová máma recitací maluje fantaskní skličující obrazy. Chcete dekadenci ohlodanou na kost? Tady je.
Hudební rozervanost z Hrušovan nad Jevišovkou. Desetipalec. Skvělý texty v češtině, které reflektují dobu pandemie, drogy i minulost. Ty smutnější kpitoly. Hudba je intenzivnější, drásavější a přímočařejší, než bylo v minulosti obvyklé. Celkové vyznění je o poznání temnější. Možná i pro to, že témata písniček jsou mnohem explicitnější a neschovávají se za jakobymalebné závoje. I přes to tu jsou místa, která tvoří citlivá kytarová zákoutí tvořený souhrou obou kytar. V současnosti hlavní pilíř domácí epický screamo scény a jedna z mých nejoblíbenějších desek minulého roku.
Těžká váha domácí scény na poli doom metalu, sludge i stoneru. Možná ta nejtěžší. Riffy, co nezvedne ani bájný Titán Atlas. Železný rezavý kolovrat, který skřípe, i když z něj vazelína stéká v hektolitrech. Návrat hypnotické bahenní nestvůry po dlouhých dvanácti létech je prostě událost. Troufám si tvrdit, že za těch dvanáct let se nikomu nepodařilo byť jen napodobit nesmlouvavé riffy ohlodané na kost. Tady se setkal talk, minimalismus a naprosto obhroublá brutalita ve středních tempech. Třicet pět minut radikálně zlověstné heavy music, které za poslední dekádu nikdo nedokázal konkurovat.
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.